måndag 24 juni 2024

DET TYCKTE DOM VAR ROLIGT DÅ

 


Sitter i solen utanför sommarstugan på Sunningen och bläddrar i några gamla exemplar av den sedan många år insomnade veckotidningen Se. Där ser jag att ett antal så kallade kändisar från förr i världen har citerats för diverse lustigheter de påstås ha yttrat under 1969.
Här kommer ett liter smakprov.

Carl-Gustaf

Carl-Gustaf Lindstedt: En streber är en man som går in som nummer tre i en svängdörr och kommer först ut.

Lennart Nyblom (Red Top): Beträffande svenska affärsresor utomlands kan man säga att schweizaren hinner ofta träffa beslut och göra upp kontrakt vid de internationella förhandlingsborden innan hans svenska kollega hunnit erinra sig vilka prepositioner som styr dativ.

Pekka Langer: Mina vänner i Malaga brukar säga att ser man någon mitt i värsta middagshettan sitta och vända ansiktet mot solen, så är det antingen byfånen eller så är det en svensk.

Martin

Martin Ljung: Som norrlänning vill jag gärna framhålla surströmmingen som delikatess, men då säger många att eget beröm luktar illa.

Åke Cato: Det är ingen risk att låna ut pengar till japaner, för dom betalar alltid i yen.

Stig Grybe: Har alla astronauter och kosmonauter som far till månen verkligen tänkt på hur trångt det kommer att bli där när det är nymåne?


Cello

Olle Carle (Cello): Vi föredrar den klassiska musiken komponerad av Beethoven, även om den är gjord av en stendöv tonsättare, framför den moderna musiken som verkar vara gjord av en tondöv stensättare.

Gösta Bernhard: När folk inte slår alla siffrorna i mitt telefonnummer kommer dom bara halvvägs och då hör jag inte vad dom säger.

Torvald Gahlin: Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.



1 kommentar:

  1. Det var roligare förr. Saknar Se och alla kommentarer och artiklar som man kunde läsa i denna trevliga tidning 😂

    SvaraRadera