måndag 3 juni 2024

SOMMARIDYLL PÅ SUNNINGEN

 


Försvunnen sommaridyll på Sunningen på ett kort från 1977. Mitt i den här bilden går i dag bron över Sunninge sund, men på den här tiden fanns flera sommarstugor här på den norra sidan av den vik innanför Rödberget som på kartan kallades Kroken. Alla dessa plus ett stort antal fastigheter längre upp bland bergen löstes in av dåvarande Vägverket när bron började projekteras i slutet av 1990-talet.
Den lilla stugan till vänster nere vid vattnet var mina föräldrars. Huset ovanför byggdes en gång av min farbror Axel Johansson men köptes redan på 60-talet av göteborgaren Birger Arnströmer som hade bilfirma i Kungälv. Vid den här tiden var det nog mest hans son Bill som höll till där. I stugan högst upp till höger bodde Larssons från Göteborg och framför den fanns områdets ende åretruntboende Åke Aronsson och hans Lene. Åke och jag var barndomskompisar och sprang omkring i de här bergen och lekte tillsammans med min syster och våra kusiner redan på 50-talet. 
På den här bilden från 70-talet urskiljer vi också vårt utedass ovanför den gula båten som tillhörde Arnströmers.Vi ser också hur dörren till vår stuga står öppen ut mot det lilla kaffebordet på berget denna soliga sommardag 1977.

3 kommentarer:

  1. Tack för intressant läsning och fin bild Gunnar

    SvaraRadera
  2. Sol och salta kallsupar. Härliga minnen.

    SvaraRadera
  3. Det var en härlig tid med många minnen. Tänk vad roligt vi hade det.
    En av kusinerna som bodde i stugan ovanför
    /

    SvaraRadera