tisdag 7 april 2015

ATT BESTÄLLA HOTELLRUM

Redaktör A skulle en gång åka till Malmö med en kollega som hette Johansson. Redaktör A hade beställt hotellrum i god tid. Johansson hade glömt att boka. Och när han dagen före avresan ringde runt till hotellen i Malmö var det fullt överallt.
Det ska jag ordna, sa redaktör A på andra sidan skrivbordet. Lyssna noga nu, så ska du få lära dig hur sånt här går till.


Sedan grep han telefonluren, slog numret till Hotell Savoy i Malmö och bad att få tala med portieren.
 God dag, sa han med myndig röst. Mitt namn är Johansson och jag ringer från Uddevalla. Jag skulle vilja ha ett rum natten mellan fredag och lördag.
 Här är tyvärr fullt, sa portieren.


Redaktör A lät då mycket förvånad och undrade hur detta kunde komma sig, varpå han övergick till att fråga lite om hur det stod till i Malmö nu för tiden. Sedan påpekade han hur trevligt det alltid var på Savoy och berättade vid vilket bord han brukade sitta i restaurangen samt undrade om den gamle hovmästaren fortfarande var kvar. 
Han fortsatte med att berömma servicen i allmänhet och portierdisken i synnerhet samt framhöll hur tråkigt det var att man inte hade plats för en gammal stamgäst, samtidigt som han allt mer började låta som P G Gyllenhammar på rösten.


På andra sidan skrivbordet satt Johansson och blev allt mer orolig av alla dessa lögner. Till slut skakade han förskräckt på huvudet och vinkade avvärjande.
Redaktör A höll då för luren med ena handen och väste:
 Vill du ha rum eller inte?
 Ja, men . . . sa Johansson.
 Var då tyst och låt mig sköta det här, sa redaktör A.


Sedan tog han bort handen från luren och bytte till Gyllenhammarröst igen:.
 Ursäkta avbrottet, portiermästarn, men vi ska strax börja ett sammanträde här, och styrelsens ordförande påkallade min uppmärksamhet.
 Åh, är det direktör Johansson i Uddevalla, sa portieren. Jag ber om överseende, men jag kände inte igen direktörn från början. Då ska vi naturligtvis ordna ett rum.
 Jag trodde nog det, sa redaktör A med Gyllenhammarröst.
Men detta var bara början på ett hisnande äventyr, som fortsätter senare i veckan i denna blogg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar