fredag 17 april 2015

NU ÄR DET HJUL IGEN

Att byta däck på bilen i ett smalt garage är en komplicerad historia värdig en cirkusartist. Ett annat mandomsprov är att hålla reda på däcken, speciellt om man som jag har två uppsättningar vinterdäck.


Efter att ha skjutit upp denna process i det längsta tog jag till slut fram domkraften, riktade in den vid vänster bakhjul, drog av navkapseln, lättade på skruvarna, hissade upp bilen, lossade skruvarna, lyfte av hjulet, rullade fram det nya hjulet, passade in det, fettade in skruvarna, satte i dem, sänkte ner bilen, drog fast skruvarna ordentligt och tryckte dit navkapseln.


Sedan gjorde jag likadant på vänster fram, varpå jag körde ut bilen ur garaget, backade in den igen och gjorde om hela proceduren på höger bak och höger fram.
Jag svettades ymnigt och kände hur det började gå runt i skallen. Lossa skruvar, hissa upp, lyfta av, fetta in, skruva fast och sänka ner, upprepade jag för mig själv medan svetten rann ocb armarna slaknade.


När jag var klar kände jag mig i alla fall väldigt nöjd, men det varade bara en kort stund. Sedan upptäckte jag att det inte fanns några dubb kvar på ett av de uppstaplade vinterdäcken som jag just tagit loss från bilen!


Detta är otroligt, tänkte jag, Hur kan dubben slitas ner fullstänigt på det ena däcket men inte på de tre andra. Snacka om usel kvalitet alltså!


Sedan gick den kusliga sanningen upp för mig. Medan jag hade legat på alla fyra och svettats som värst på garagegolvet hade jag tydligen blandat ihop däcken. Det vinterdäck jag monterade bort på höger bak hade jag satt på höger fram, så nu hade jag tre sommardäck och ett vinterdäck på bilen plus tre vinterdäck och ett sommardäck i den ena stapeln i garaget och fyra vinterdäck i den andra.


Till mitt försvar vill jag framhålla att jag genast bytte ut de förväxlade däcken igen. Men det är ändå med stor tvekan jag avslöjar denna ytterst pinsamma historia.
Nu fattas det bara att det börjar snöa, så att jag måste göra om hela operationen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar