fredag 16 maj 2014

DÅLIGA RÅD INFÖR VARVET

Efter mitt 22:a och sista Göteborgsvarv för några år sedan kunde jag konstatera att jag hade gjort i stort sett allt fel – trots all den rutin jag borde ha samlat på mig från de 21 tidigare loppen.


För alla som vill veta hur man ska bära sig åt för att genomföra ett riktigt misslyckat Göteborgsvarv följer här hela listan:


1) Undvik all form av kolhydratuppladdning med motivering att du ändå inte ska springa i mer än två timmar.
2) Kolla vädret genom att öppna fönstret i omklädningsrummet en halvtimme före start. Om det regnar lite eller känns kallt i luften, ta då på dig en massa extra kläder inklusive långbyxor och träningsoverallsjacka som du sedan inte hinner ta av dig när du går ut ett par minuter före start och märker att det inte alls är så kallt som du trodde.
3) Ställ dig längst bak i din startgrupp och spring sedan förbi så många du orkar de första två kilometerna genom att kryssa mellan de framförvarande,


4) Börja gå om du blir trött efter 7 kilometer i stället för att sänka farten och småjogga.
5) Undvik all form av uppvärmning, så kanske du får vara med om att det knäpper till i vänstra vaden efter 3 kilometer och du får genomföra resten av loppet småhaltande.
6) Låt bli att klippa tånaglarna och smörja in fötterna före start, så att du ovanpå allt detta drar på dig ett rejält skoskav.


Om dessa regler följs till punkt och pricka, garanterar jag att du får en riktigt jävlig dag i Göteborgsvarvet.
Skulle du däremot undvika denna magnifika provkarta på klassiska nybörjartabbar, kan jag inte ta ansvar för om du slår både personligt rekord och besegrar alla dina deltagande vänner och bekanta.

2 kommentarer:

  1. Hade du gjort samma nybörjarmisstag när jag såg dej i Stockholm Maraton?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert. Plus att det var dubbla sträckan, så jag hann nog med några till.

      Radera