fredag 23 maj 2014

GLAD AMATÖR MÅLAR FÄRDIGT

Efter att ha målat hela golvet i pannrummet kände jag mig både glad och nöjd där jag låg på knä på rätt sida tröskeln till rummet längre in i källaren.

Svårare än så var det alltså inte att undvika att måla in sig i ett hörn och vara tvungen att klafsa tillbaka över det nymålade golvet.
Sedan föll blicken på det smala röret under expansionskärlet. När jag började måla hade jag tagit bort den lilla hink som stod där under för att samla upp det vatten som med ojämna mellanrum kommer ur röret.
Nu började det plötsligt droppa vatten rakt ner på det nymålade golvet och blanda sig med den fortfarande blöta färgen. Den hade redan börjat anta en betydligt ljusare ton i en fläck som blev större och större i takt med att mer och mer vatten droppade från röret.
Där stod jag som förstenad på andra sidan tröskeln och stirrade på dramatiken som utspelades två meter in i pannrummet men var utom räckhåll för mig.
Det här sa dom aldrig något om i skämtteckningarna, tänkte jag.

Sedan drog jag av mig skor och strumpor, tog försiktigt fyra kliv på det nymålade golvet och satte ner den lilla hinken under pipen. Sedan klafsade jag tillbaka över golvet medan jag böjde mig ner och målade över fortspåren så gott det gick.
Där borde historien ha varit slut. Men nu fann jag mig plötsligt sittande på golvet med fötterna i luften fulla av färg utan att kunna gå någonstans. När jag försökte förflytta mig framåt på mage med fotsulorna uppåt kände jag hur det började rinna färg från dessa.
Räddningen blev en hög med gamla tidningar som låg två meter in i rummet. Genom att lägga mig ner och sträcka ut mig i hela min längd lyckades jag nå några av dessa, som jag först torkade av fötterna på och sedan lade ut för att trampa på under min väg till duschrummet.

Jag är inte riktigt säker på om detta kan jämställas med att måla in sig i ett hörn, men med facit i hand och de upprörda känslorna nu någorlunda under kontroll tycker jag i alla fall att jag har nått hyfsad skämtteckningsnivå i mitt måleriarbete.
Och golvet blev faktiskt riktigt snyggt till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar