fredag 2 januari 2015

ÖDESDIGER KOKOSBOLL

Sedan Årets råskinn vid lunchbordet hade utsetts av redaktör A vidtog eftersnack och kommentarer.
Titeln hade denna gång tillfallit kåsören i hård kamp med den berömde optikern och den försynte bankmannen. Sedan segraren gratulerats och belönats med en varm applåd av sina medtävlare tog redaktör A åter till orda.


– Jag vill bara tala om vad det var som blev avgörande, sa han. Det var ditt uppförande på hemvägen från fotbollsresan till Jönköping. Året före hade jag lovat att bjuda på tårta på hemvägen. När vi stannade den gången fanns ingen tårta på vägkrogen så det blev mackor i stället. Då fick jag läsa i ett kåseri vilken löftesbrytare jag var. Det här året fanns allt som ni ville bli bjudna på. Vad gör slyngeln då? Jo, försöker smyga till sig en liten kokosboll på egen bekostnad bara för att kunna berätta vilken snåljåp jag var som inte betalade hela kalaset. Det var det som avgjorde hela tävlingen.


Mötet begrundade detta en stund varpå kåsören räckte upp handen och begärde ordet.
– Det gläder oss ändå alla tre att du inte har visat så dåligt omdöme att du har utnämnt dig själv till Årets gentleman som förra gången.
– Det behövs inte, sa redaktör A. Den titeln är vilande. Och eftersom ingen annan har övertagit den innehar jag den fortfarande. Det trodde jag ni begrep utan att jag skulle behöva förklara det.

– Men om den titeln skulle sättas på spel borde väl jag vara närmast, sa bankmannen. Jag fick ju minst antal poäng i råskinnstävlingen.
– Det kan så vara, sa optikern. Men det var väldigt jämnt.
– Ja, det är små marginaler i den här sporten, sa kåsören.
– Det svänger snabbt, sa optikern och tittade på bankmannen. Ena gången råskinn, andra nästan gentleman.


Därpå reste sig kåsören för att hämta kaffe men råkade samtidigt stöta till soffan som han och redaktör A satt i så att den for iväg en bit ut på golvet och ställde sig på snedden.
– Titta, sa optikern till bankmannen, Dom där två kan man inte ha i möblerade rum.
 Hallå där, sa redaktör A. Du ska inte tro att du kan vräka ur dig vad som helst bara för att resultatet är klart. Kommande års tävling har redan börjat och jag kan meddela att du har tagit ledningen.



1 kommentar: