fredag 6 maj 2016

EN LÖVKRATTARES FUNDERINGAR

Efter att ha räfsat ihop alla gamla fjolårslöv och lagt dem på komposten längst bort i trädgården blir jag stående i tankar.


Gräsmattan är krattad, alla buskar är klippta och alla maskrosor uppdragna med rötterna, men det känns ändå som att det är något som fattas.
Efter en stund inser jag också vad det är. Jag minns hur jag en gång i tiden brukade stå här i trädgårdens utkant och bränna skräp i en gammal tunna. Men så kommer jag ihåg att jag har gjort mig av med denna, så nu vågar jag inte bränna något skräp längre.


Men efter allt räfsande blir jag ändå stående och tänker på hur det var förr i världen.
Jag tänker på hur det knastrade och sprakade och rök och när jag nu sluter ögonen kan jag se mig själv stå där i skymningen och elda skräp i en gammal rostig tunna som en uteliggare på en rivningstomt i Bronx, iförd ett par gamla trasiga jeans, en stor skrynklig rock med en lång reva på ena ärmen och en gammal sliten keps ur 1972 års olympiske maratonmästare Frank Shorters kollektion.



Vart sådana tankar och funderingar kan leda ska jag försöka utveckla lite längre fram i denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar