onsdag 7 augusti 2019

UTMATTAD PILKASTARE LÄNGTAR BARA EFTER ATT FÅ SITTA NER

Äntligen hade det blivit dags för start i 2019 års upplaga av den stora mångkampen på Sunningen mellan kåsören och redaktör S.


Först på programmet stod som vanligt pilkastning, en gren som nu kraftigt hade fördröjts sedan de båda atleterna fått rycka ut och rädda kåsörens roddbåt som skitit sig från förtöjningen nere vid bryggan.
Efter ett ofrivilligt bad och hårt arbete i vattenbrynet kunde kåsören baxa båten på plats med assistans av sin mångkamsantagonist uppifrån bryggan.
Detta hade tagit sin rundliga tid och det redan hårt pressade tidsschemat var nu på väg att spricka fullständigt.


-Hur lång tid har vi på oss till lunch, sa kåsören.
-Halvannan timme, sa redaktör S efter att ha tittat på klockan.
-Det betyder väl en och en halv det, sa kåsören.
-Oh ja, sa redaktör S. Ett mycket användbart uttryck som jag har försökt lansera i många texter genom åren.
-Men alla förstår väl inte vad det betyder, sa kåsören
-Nej, tyvärr är det många ungdomar som protesterar eller tittar egendomlig på mig när jag använder det.


Sedan var det dags att hänga upp den gamla piltavlan på den rostiga spiken på tallen utanför kåsörens stuga och köra igång. Här gällde det som vanligt att träffa varje tårtbit i tavlan från 1 till 20 i korrekt ordningsföljd.
Kåsören inledde med att träffa ettan direkt, men sedan missade han tvåan gång på gång på gång på gång medan redaktör S sakta men säkert började dra ifrån. När han var uppe på åtta lyckades kåsören äntligen få in en fullträff på ruta två.
-Jag är totalt utmattad efter allt slit med båten, suckade han.
-Var det så jobbigt, sa redaktör S.
-Jag är helt slut, sa kåsören. Det flimrar för ögonen. Men kasta på du bara och dra ifrån.


Kåsören kom till nian när redaktör S redan var på 13. Där blev denne dock fast i flera omgångar.
-Jag tror det har gått troll i detta, sa han.
-Ännu ett gammalt fint uttryck, sa kåsören.
-Ja, men var kommer det ifrån? Och hur går det till när det går troll i något, sa han och kastade en ny pil och träffade äntligen.
-Själv börjar jag se dubbelt,sa kåsören. Halvannan tavla tycker jag det ser ut som eller till och med lite till.


Efter allt detta meningslösa pladder marscherade redaktör S raskt vidare till ruta 20 medan kåsören inte kom längre än till tian. 20-10 till redaktör S alltså trots bortaplan.
En högst märklig vändning från fjolåret då kåsören vann grenen klart.
-Jag kom aldrig in i matchen i år, kommenterade han. Jag var yr och konstig från början. Men jag räknar med bättre utdelning i frågesporten när man får sitta ner i lugn och ro,
Spännande fortsättning i morgon.

1 kommentar: