fredag 6 december 2013

BLAND STJÄRNOR, TOMTAR OCH BOCKAR

Efter att ha hämtat ner lådan med adventssaker från vinden ställde jag den på golvet i vardagsrummet. Sedan plockade jag upp innehållet och la på ett bord.
Där fanns två adventsstjärnor, tre ljusstakar, en julgransmatta, en porslinstomte samt en halmbock.


Ljusstakarna fick jag snabbt på plats, men det var värre med stjärnorna.
Eftersom det går ett år mellan varven hinner man alltid glömma alla specialanordningar och särskilda arrangemang som krävs för att få julstjärnorna på plats. Inte nog med att man är tvungen att plocka ner alla ordinarie smålampor och möblera om i fönstren. Man måste också vira sladdar runt gardinstänger och knyta lagom mycket för att sladden ska nå ner till stickkontakten i väggen.


Och när jag äntligen hade fått allt detta att stämma på den första stjärnan visade det sig att själva stjärnan hängde snett. Jag började då knyta upp och lirka med sladden och stod väl där och höll på med det i en halvtimme, innan jag kom ihåg att det fanns ett litet reglage på själva stjärnan, och då blev det äntligen rakt till slut.


Sedan gjorde jag likadant med den andra stjärnan. Men när jag hade knutit fast sladden i gardinstången och dragit kontakten bakom alla gardiner och blomkrukor ner till urtaget i väggen så lyste inte lampan.
För att komma åt den var jag tvungen att knyta upp och ta ner alltihop, innan jag kunde sätta i en ny glödlampa och sedan knyta fast sladden i gardinstången igen och lirka den bakom alla blomkrukor och gardiner och så blev det äntligen ljus även i den stjärnan.


Vid det laget var jag så utmattad att jag bara satte mig ner i soffan och flämtade. Tomten, bocken och mattan la jag tillbaka ner i kartongen, eftersom jag tyckte det var lite för tidigt att ställa fram även dessa.
Men när jag sedan gick ut och tog en promenad fick jag se att i vissa fönster stod både tomtar och små bockar uppställda, så jag började bli orolig för att jag hade missbedömt situationen. Skulle man kanske trots allt plocka fram alla julsakerna på en gång?
Jag får fundera vidare och eventuellt återkomma i den här frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar