fredag 20 december 2013

WILMA PÅ VALLEN 1962

Ytterligare några bilder ur min bok ”Kuriren, Bohusläningen och jag”, som kan köpas på www.litenupplaga.se/1218 eller direkt av mig på telefon 0522-10599 eller gujohans@telia.com

Wilma Rudolph på Sverigeturné (här i vit plastregnkappa) drog 4 500 åskådare till Rimnersvallen 1962 - i ösregn och utan att springa. Det räckte att hon visade sig som prisutdelare. Alla ville se OS-drottningen från Rom 1960.
Åtta år senare fick jag intervjua hennes efterträdare på sprintertronen, Chi Cheng från Taiwan, på Hotell Gyldenlöwe i Uddevalla.
Nisse Hillén var redaktionssekreterare på Kuriren fram till nedläggningen 1963.
Vid den tiden fanns fem biografer i Uddevalla. Så här kunde annonserna se ut i Kuriren.

Fler bilder och massor av text på 162 sidor i boken ”Kuriren, Bohusläningen och jag”.


1 kommentar:

  1. Hej! Du har möjligen inte fler bilder från prisutdelningen i Uddevalla 1962 med Wima Rudolph. Den lilla tjejen som höll paraplyet är Ann-Sofie Jernström, Sveriges bästa kvinnliga olympisk på speedskating. Skulle gärna ge henne denna bild.

    SvaraRadera