fredag 13 december 2013

HÅRD JULNÖT ÄNTLIGEN KNÄCKT

Debatten hade varit hård och frän kring stambordet på lunchrestaurangen. Frågan gällde vid vilken tidpunkt i advent man skulle ta fram sina julsaker.

Redaktör A hade hävdat första advent, medan den berömde optikern höll på Lucia.
Mötet hade då beslutat ge utslagsröst till den kände politikern, ibland även kallad mittenbrodern. Denne hade dock inte varit på plats vid bordet på flera dagar. När han slutligen infann sig, hann han knappt sätta sig förrän tre man spände ögonen i honom varpå kåsören begärde ordet och sa:
– Vi har enats om att du har utslagsröst. Frågan gäller: Borde jag ha tagit fram tomten och julbocken samtidigt som jag hängde upp adventsstjärnorna?

Mittenbrodern tittade då med fast och förtrolig politikerblick på sina lunchkamrater och sa
– Nej.
Kåsören begrundade detta ett par sekunder och replikerade sedan:
– Det var ett ovanligt rakt svar för att komma från en politiker. Det har du all heder av. Men nu kommer nästa fråga: Vid vilken tidpunkt ska jag då ta fram dem?
Då måste jag ge två svar, sa mittenbrodern.
Det var det jag anade, sa redaktör A. Mer än ett rakt besked klarar han inte.

– Låt höra, sa kåsören.
– Bocken den 13 och tomten den 23, sa mittenbrodern.
– Varför just dom dagarna? sa optikern.
Bocken tar man fram till Lucia medan tomten får vänta till dagen före julafton, svarade mittenbrodern och fortsatte:
– Det är i alla fall min modell. Man ska ta det lugnt och inte börja firandet för tidigt.
– Får man dricka julmust? sa redaktör A.

– Ja, det går bra, sa mittenbrodern. Jag har själv druckit en i dag.
– Det var väl det jag tänkte, sa redaktör A. Nu har han varit ute och blivit mutad igen.
Församlingen ägnade sig sedan åt sina lunchtallrikar, varpå mittenbrodern sammanfattade det hela med orden:
– Det var intressanta frågor ni hade i dag. Det känns tryggt att någon sysslar med lite jordnära ting, så man slipper ta ställning till om vi ska gå med i Nato varje dag.

Inför sådan förtroendegivande argumentation böjer sig naturligtvis kåsören och plockar följaktligen fram bocken lagom till Lucia, medan tomten får vänta ytterligare ett antal dagar.

3 kommentarer:

  1. Utmärkt att ni redde ut denna komplicerade framställningsfråga! Nu vet jag!

    SvaraRadera
  2. Tror att dessa eminenta herrar skulle löst nuvarande virrvarr som pågår efter septembervalet. Om nu de trygga politikern kunde svara rakt på EN fråga, finns det kanske ett litet hopp

    SvaraRadera
  3. Jo Gunnar. Som jag sa 2018 så står jag troligen fast vid tidigare åsikt. Det har ju trots allt ändrat sig en del på den politiska arenan sedan dess. De som tidigare satt på bänken har fått mer speltid, men det nya läget gör att de inte visat tillföra laget så mycket mer. Ber att få återkomma i ärendet sedan jag diskuterat med mina lagkamrater. ¨Vill dock ge dig ett stort plus och ser fram emot ditt inhopp i spelet.

    SvaraRadera