måndag 9 december 2013

DELIKAT FRÅGA VID LUNCHBORDET

Frågan om när det är tid att ta fram sina julsaker har inte lämnat mig någon ro sedan första advent.

Den påminner dessutom om en diskussion som fördes vid lunchbordet på en av stadens restauranger en gång i tiden. Övriga deltagare i denna bordskonferens var redaktör A, den berömde optikern samt den kände politikern.
Den sistnämnde – stundom även benämnd mittenbrodern – var dock inte på plats första dagen, så jag fick nöja mig med att lägga fram problemet för de båda övriga.


 
Frågan gällde alltså när man skulle ta fram sina porslinstomtar och ställa i fönstren samt vid vilken tidpunkt i julmånaden det var dags att släppa ut halmbocken från vinden och placera i vardagsrummet.
– Det var det dummaste jag hört, sa redaktör A. Hur kan du tveka om något sådant? Fram med alla tomtar och julbockar på direkten. Blås på bara!



Den berömde optikern hade dock en något avvikande mening.
– Jag tycker nog du kan vänta lite, sa han försiktigt. Tomten ska du inte ta fram förrän tidigast kring Lucia och jag skulle vilja påstå att det är likadant med bocken.
Redaktör A höjde då rösten och sa till optikern:
– Det var tråkigt att höra att ditt vanligtvis goda omdöme sviker dig den här gången. Det är klart man ska ta fram tomtarna på första advent.


 
Här var uppenbart att det fanns två olika falanger. En som likt redaktör A hävdade omåttligt firande och frossande utan några som helst inskränkningar eller återhållsamhet samt en mera restriktiv linje med stramare hållning.
Jag beslöt att vänta en dag och låta den kände politikern, alias mittenbrodern, få utslagsröst i denna delikata fråga.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar