måndag 16 december 2013

VM-MATCHEN PÅ RIMNERSVALLEN

Några bilder ur min bok "Kuriren, Bohusläningen och jag", som finns att köpa på www.litenupplaga.se/1218 eller direkt av mig, antingen via telefon 0522-10599 eller e-post gujohans@telia.com


18 000 åskådare på Rimnersvallen såg VM-matchen Brasilien-Österrike den 8 juni 1958. Den gamla ståplatsläktaren var som synes välfylld. Av de 18 000 satt 3 000 på bänkar placerade på löparbanorna runt hela arenan, skilda från planen av ett lågt "kravallstaket" bestående av trästolpar som man slagit ner i tegelstybben och dragit tre band av gul plasttråd.genom.

Matchen bevakades av elva man från Bohusläningen. Här är tidningens lag samlat dan före dan. Längst till vänster fotografen Arne Andersson. Sittande i mitten redaktionssekreteraren Wilhelm Hansson och sportchefen Ebbe Bohlin. Stående i mitten ses Yngve Carlsson och tvåa från höger Ebbe Ljungberg, som svarade för matchreferat och intervjuer.
 
Brassarna laddade upp på I 17:s regementsområde, skyddade av beväpnade vakter och höga staket. På den övre bilden ur Bohusläningen i det här klippet ses Garrincha prova ett labyrintspel på Soldathemmet tillsammans med Dino Sani. Därunder testar Zito sina färdigheter på hammondorgeln.

 
Förköpsbiljetter såldes i Fingals sportaffär vid Torggatan av Fingal Ryberg (till höger) och Bertil "Knaster" Johansson.
 
Fler detaljer i boken ”Kuriren, Bohusläningen och jag” som finns att köpa på alla de stora boksajterna på nätet eller kan rekvireras genom bokhandel om man ber dem titta i datorn på något som heter Bokrondellen. Eller så kan man ringa mig på 0522-10599 eller mejla till gujohans@telia.com

1 kommentar:

  1. Tror boken kommer att ligga under granen, för jag har varit snäll LoL

    SvaraRadera