tisdag 29 april 2014

EN RIKTIG KARL MURAR SITT HUS SJÄLV

När jag för många år sedan lät kasta ut oljepannan och ersätta den med en värmepump kände jag mig mycket nöjd.

Det enda som inte blev bra var ett stort hål i väggen, där personalen på tankbilen en gång i tiden hade stoppat in slangen när det varit dags att fylla på olja. Nu gapade det tomt där, så jag fyllde det med tidningspapper i stället.
- Det där får du mura igen, sa folk som kom på besök.
- Ja, ja, sa jag. Det ordnar sig nog.


Åren gick, och en dag kom en broschyr från ett byggföretag med posten. Där stod ungefär så här om jag minns rätt:
 
Tänk att flytta in i ett nytt hus och kunna berätta för alla som kommer på besök att grunden har jag gjutit själv. Det ger respekt och självförtroende och en känsla av duglighet som aldrig kan uppnås genom stora bonuspengar eller fallskärmsavtal.

I klartext alltså: En riktig karl murar sitt hus själv.
Jaha, tänkte jag Då är det väl bara att sätta igång.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar