måndag 8 april 2013

HALLANDS FLODER

När jag gick i skolan var vi tvungna att lära oss räkna upp Hallands floder.
Viskan, Ätran. Nissan och Lagan. I den ordningen skulle det vara. Från norr till söder.


-Det ska gå som ett rinnande vatten,sa magistern och hjälpte oss på traven med ramsan: Vi ska äta, ni ska laga.
Längre fram i livet lärde man sig att det egentligen inte var några floder. Snarare åar eller kanske rent av bäckar, åtminstone med norrländska mått mätt.


Men Hallands floder satt ändå som gjutna i skallen på grund av det pedagogiska snilledraget Vi ska äta, ni ska laga.
Värre var det med sjöarna i Östergötland. Där fanns inga minnesramsor att luta sig mot. Där gällde det att nöta in Boren, Roxen och Glan i hjärnan genom idog upprepning.


Ibland blev det fel. Särskilt när man av någon anledning förväxlade sjöarna i Östergötland med kons magar. Våmmen, Nätmagen, Roxen och Glan var lika med underkänt i både geografi och biologi. Utan minnesramsor var man såld.

 
Allt detta kom jag att tänka på när jag skulle gå ut härom dagen och kände efter om jag hade plånboken i innerfickan. Varför ska jag avslöjas lite senare i veckan.


1 kommentar: