måndag 1 april 2019

"VÅR BEREDSKAP ÄR GOD"

Det här kortet har jag hittat i ett av mina föräldrars gamla fotoalbum. Det föreställer Uddevallas segrande patrull vid en hemvärnstävling i Trollhättan 1943, mitt under brinnande världskrig alltså.
I Sverige skonades vi från detta men vår beredsskap var god, åtminstone om man fick tro dåvarande statsministern Per Albin Hansson.


Det segrande Uddevallalaget står här uppställt efter tävlingen med patrullchefen Stig ”Micke” Wiberg längst fram och min far Sven Johansson som andre man från vänster. De övriga heter enligt anteckningarna Lundin, Ivan Johansson och Nils Hansson.

Det frivilliga skyttet i olika föreningar runt om i landet bidrog också till att stärka försvarsviljan. Här är två bilder från samma album som exempel på det.



Första skjutlaget vid DM i fälttävlan 1943 står det skrivet i marginalen på det här kortet.



Så vitt jag kan bedöma är det min far som syns närmast i bild. Vad de övriga skyttarna heter framgår dock inte.
(Klicka på bilderna så blir de större.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar