torsdag 12 november 2020

I SKOLANS VÄRLD

Lille Urbans pappa blev kallad till rektorn. Där fick han höra att hans son fuskade i skolan.
- Omöjligt, sa pappan. Min son gör inget sånt.
- Nja, sa rektorn. Nu är det så att senast vi hade skrivning satt han bredvid lilla Karin och deras svar var exakt likadana.
- Då är det väl Karin som fuskar, sa pappan.
- Men, sa rektorn, nu råkar det vara så att på en fråga skrev Karin ”Jag vet inte”. Och på Urbans svar på samma fråga stod det ”Inte jag heller”.



- Vilka tre ord använder ni mest?
- Vet inte, magistern.
- Rätt svar för en gångs skull.



- Tvättar ni er inte hemma hos er?
- Nä, vi känner igen varandra på rösten.



- Olof, kan du säga varför blommorna växer fortare när dom har fått gödsel?
- Dom vill väl upp i friska luften.



- Det här betyget är så uselt att jag faktiskt måste utdela en bestraffing.
- Fint, farsan. Jag vet var magistern bor.



- Nu får du verklige anstränga dig lite, sa läraren till klassens lataste elev i en skola på den värmländska landsbygden. Jag kan tala om för dig att när Tage Erlander var i din ålder var han den här skolans bästa elev.
- Då kan jag tala om för magistern att när han var i magisterns ålder var han statsminister.

2 kommentarer: