måndag 28 mars 2022

I BIL-FIDOS SANDLÅDA

 


Det här kortet har jag hittat i något som heter ”Lillens Bok”. Det är taget på Belegatan 3 i norra Uddevalla sommaren 1945, strax innan mina föräldrar flyttade därifrån till Vallmovägen på andra sidan Hedeberget. När kortet togs bodde vi fortfarande kvar i en lägenhet på bottenplanet av det hus som ägdes av Hilding Pettersson, mera känd som bilförsäljaren Bil-Fido. Varför han kallades Fido vet jag inte, men jag kommer ihåg att han hade en hund som hette Kalle.
I sandlådan i bakgrunden skymtar vi både hink och spade och det ser ut som det ligger en nallebjörn där också. Den lille gossen på trehjulingen (alltså den blivande skrivaren av dessa rader) bör här vara lite över ett år gammal. Staketet avskärmar tomten ut mot korsningen av Döbelnsgatan och Majorsgatan. Huset i bakgrunden bör vara Döbelnsgatan 11, som så vitt jag förstår ser ungefär likadant ut i dag.

(Klicka på bilden så blir den större.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar