torsdag 10 november 2022

PÅ APOTEKET

 


-När jag blir sjuk går jag alltid till en doktor som får undersöka mig. Läkare ska ju också leva.
-Ja, det förstås.
-Sen går jag till apoteket med mitt recept och hämtar ut det jag får på det. Apotekare ska ju också leva.
-Ja, det är klart,
-Och när jag kommer hem går jag direkt in på toaletten med medicinerna och spolar ner alltihop.
-Varför det?
-Jag ska ju också leva.



-Har ni tagit medicinen jag ordinerade, sa doktorn.
-Nej, det gick inte. Dom kunde inte tyda handstilen på apoteket. Men grabben använde receptet till att spela en ny melodi på dragspelet, frugan stickade en kofta efter det och själv har jag gått gratis på badhuset i flera veckor nu,



En läkare skrev en gång ett brev till en god vän med inbjudan till en liten supé. Kvällen kom men ingen vän dök upp. Några dagar senare mötte han vännen på gatan och frågade om brevet inte kommit fram.
-Jo, tack ska du ha. Det var mycket omtänksamt av dig. Jag gick genast till apoteket med lappen och fick medicinen och nu känner jag mig mycket bättre.



Två bönder på besök i stan träffades på apoteket en gång för länge sedan. Den ene skulle ha salva till hönshuset för hans hönor hade fått loppor. Den andre hade ett besvärligt eksem på bröstet. Men apotekaren förväxlade recepten så att när han med eksemet kom hem och skulle smörja in sig på bröstet läste han till sin förvåning på burkens etikett:
”Smörj gärna också lite på pinnen där hönan ska sitta.”





2 kommentarer:

  1. Mycket bra Gunnar har du provat den medicinen de skulle vara intresant vad den hette, du kanske träffar någon på landet där du bor. HA DE BRA.

    SvaraRadera