torsdag 3 november 2022

EN HJÄLPSAM KVINNA

 

En ung kvinna hade varit på samaritkurs och lärt sig grunderna om första hjälpen vid olycksfall. På hemväg fick hon se en man ligga livlös på magen mitt i gatan. Utan att tveka rusade hon fram och började ge honom konstgiord andning. Efter en stund vände mannen på huvudet och sa:
-Inte för att jag begriper vad damen håller på med, men jag försöker lägga ner en ledning i gatan.


Den unge läkarkandidaten lärde sig snabbt olika förkortningar som förekom i journalerna. BT betydde blindtarm och GS betydde gallsten till exempel. Men en dag var han tvungen att vända sig till överläkaren och fråga vad VF betydde.
-Jaså det, sa denne, det betyder ”Vete Fan”.

En man stod tvekande utanför sjukhuset.

-Var ska jag gå in, frågade han slutligen.
-Vad är det för fel på er?
-Jag har ont i huvudet.
-Då ska ni gå in genom huvudingången.



1 kommentar: