tisdag 6 juni 2023

KANOTEN PÅ SUNNINGEN

 



Här har jag fått följa med min far ut i kanoten på Sunningen någon gång i början på 1950-talet. Pappa satt bak och styrde medan jag höll till i främre sittbrunnen och fick hjälpa till att paddla så gott jag kunde. Långt senare har jag förstått att det egentligen var en kajak men vi kallade den alltid för kanoten.
Jag minns att vi en gång paddlade till Maja på Täppan och köpte ägg. Täppan var en liten fastighet i skogen mellan Kamperins gård och Unda. Vi drog upp kanoten på stranden och vandrade den branta backen upp till huset. Sedan gick vi tillbaka ner till stranden och paddlade hem med äggen. Det hade förmodligen gått betydligt fortare att ta en promenad genom skogen men det var inte lika roligt.
På bilden är vi nästan ända inne vid stenbryggan framför vår stuga. I bakgrunden ses Henry Magnussons segelbåt vid bojen ute på djupt vatten och till höger den gamla träbryggan med mindre fritidsbåtar som fanns på samma ställe ända tills för några år sedan. Långt bort i fjärran skymtar Brattön.

2 kommentarer:

  1. Måste ha varit spännande. Tack för denna fina bild Gunnar

    SvaraRadera
  2. En fin och somrig berättelse, Gurra! -loa

    SvaraRadera