fredag 31 januari 2014

MER UR MORSANS FOTOALBUM

Här kommer ytterligare några bilder ur min mors gamla vykortsalbum.


Utsikt västerut från järnbron i Uddevalla hamn i början av 1900-talet. Segelbåtarna låg tätt, Västerbron var ännu inte byggd, och långt ner till höger skymtar man Hamnstationen.


Här har vi förflyttat oss lite längre ut åt havet. Kortet visar Hamnstationen, sedd från södra sidan av Bäveån. Den var Uddevallas första järnvägsstation, byggd 1864, då tågen började gå till Vänersborg och så småningom till Herrljunga. Senare blev den också ändhållplats för Lelångenbanan.
Hamnstationen revs 1961. När jag sommarjobbade som springpojke på And Smiths Kol, Koks och Eldningsolja på 50-talet skickades jag hit för att hämta firmans aktuella fraktsedlar, som man fick bläddra fram ur ett arkiv i en stor låda.


Generalstabskarta över Uddevalla med omgivningar i form av ett vykort. Här kan man urskilja sträckningen för Norra Bohusbanan, Lelångenbanan och Herrljungabanan, medan Södra Bohusbanan inte har nått fram till Uddevalla ännu. Kartan bör alltså vara från före 1907, då Södra Bohusbanan invigdes. Allt enligt uppgifter jag hittat på Gunnar Klassons förträffliga Uddevallabloggen.

2 kommentarer:

  1. Var rädd om dom gamla korten. Ett par av dom tidigare saknar jag.
    MVH:Jan Aronson

    SvaraRadera
  2. Jadå, jag låter dom sitta kvar i albumet och förvarar det på säker plats. Jag är ju också samlare som sagt. Du kan väl kopiera dom du eventuellt saknar. MVH Gunnar

    SvaraRadera