onsdag 15 april 2015

3-1-4-2 ELLER 4-2-3-1?

Det hade blivit dags att gå ner i garaget och sätta på sommardäck på bilen. Sånt kan få en att börja fundera. Till exempel på vilket spelsystem som är bäst i fotboll.


Låt oss ta det från början. Hela operationen med att skifta däck kompliceras nämligen av att jag numera har tre uppsättningar sådana. Det beror på att jag för några år sedan övertog fyra vinterdäck av en kamrat som bytte bil och inte längre hade användning för sina gamla däck. Därför är jag numera innehavare av inte mindre än åtta vinterdäck. Fyra av dessa satt nu på bilen och de andra fyra låg tillsammans med de fyra sommardäcken upptravade i ett hörn av garaget.


För att komma ihåg vilket däck som är vilket skriver jag siffror på en lapp i den ordning jag staplar upp dem. Vänster fram kallar jag 1, höger fram 2, vänster bak 3 och höger bak 4.
Om jag skiftar däck på traditionellt sätt betyder det att det på den sparade fusklappen ska stå: 3-1-4-2.


När jag nu skulle byta däck var läget alltså följande:
På bilen satt den ena uppsättningen vinterdäck. I garaget stod en stapel med sommardäck och en med vinterdäck. Den förstnämnda med beteckningen 3-1-4-2.. Den andra enligt mönstret 4-2-3-1 eftersom jag av någon anledning bytt däck i den ordningen senast jag använde den uppsättningen,


Nu stod jag länge och tittade på dessa staplar, samtidigt som jag studerade de båda papperslapparna.
Det såg ut som spelsystem för två fotbollslag. Undrar hur det skulle gå om dom möttes i en match. Först har vi ett gäng med tre backar, en defensiv mittfältare, fyra traditionella mittfältare och två anfallare.
Mot det ställer vi ett lag med fyra backar, två defensiva mittfältare, tre traditionella sådana och en ensam anfallare på topp.


Sedan beror det förstås på vem som spelar var. Om Zlatan är den ensamme anfallaren kan han säkert få en del uträttat, fast det hänger ju lite på vad den defensive mittfältaren i det andra laget har för roll och hur deras tre backar är uppställda.


Å andra sidan kan ju inte Zlatan göra allting själv, även om det finns dom som tycker att han ska göra det. För egen del är jag som så många andra väldigt svag för Zlatan, men jag har också hört sägas att om man försvarar Zlatan i alla lägen, vad han är gör och hur dumt han än uppför sig, så kallas man för Zlatanist. Och det är ju tveksamt om man vill vara eftersom det ju med lite illvilja skulle kunna tolkas som djävulsdyrkare.


Vad detta har med mina sommardäck att göra vet jag inte riktigt, och efter en stund kom jag också ihåg vad jag skulle göra där jag stod i garaget med händerna i fickorna och filosoferade i stället för att få något uträttat.
Fortsättning på historien om de fyra sommardäcken och de åtta vinterdäcken följer alltså.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar