fredag 21 april 2017

BORD TILL SALU

Tro det eller ej, men det fortsätter att ringa i telefonen hemma hos Berra. Hans telefonnummer verkar ha kommit på avvägar, för folk ringer och vill boka hotellrum eller beställa bord till dansen i restaurangen.


– Jag vill ha ett bord för fyra, sa en man härom dagen.
– Varför det, sa Berra. Har du inget bord hemma?
– Det är klart jag har, sa mannen.
– Då begriper jag inte varför du ringer hit, sa Berra.
– Vi vill vara säkra på att få plats, sa mannen.
– Dom bord jag har behöver jag själv. Domär inte till salu, sa Berra och la på luren.


– Finns det några bord kvar? undrade en annan.
– Jadå, sa Berra. Jag har ett riktigt fint exemplar framför mig. Hur mycket bjuder du?
– Bjuder? sa mannen.
– Du kan få det för tvåtusen om du slår till direkt. I skick som nytt, endast en ägare. Vad säger du?
– Vadå ägare? sa mannen.
– Vi kan säga artonhundra, sa Berra. Men då får du hämta och köra hem det själv.
– Kan jag få tala med hovmästarn, sa mannen.
– Han är död. sa Berra.
– Kan jag få tala med källarmästarn då, sa mannen.
– Han rör på sig, sa Berra.
– Vad menar du? sa mannen.


– Har du inte hört den, sa Berra. Fingal Olsson med Martin Ljung.
– Du är väl alldeles galen du, sa mannen.
– Då skulle du höra Martin Ljung, sa Berra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar