I det allt tätare höstmörkret sitter jag kvar i den lilla stugan vid havet och
bläddrar i ännu några exemplar av tidningen Se från 1971.
I nummer 40 handlar det
bland mycket annat om gamla bilar, vilket får kåsören Gits Olsson
att berätta om sina möten med bilar av olika modeller genom åren.
Så här skriver han om ett av dessa under rubriken Mummel i kön
längst bak i tidningen:
Saaben mötte jag mellan
spårvägsrefugerna på Norra Bantorget en vårdag i skarven mellan
40- och 50-talet. Fyra man sköt på och en styrde.
På den gamla
kvällstidningsredaktionen var det bara tre personer som hade råd
att köpa bil. En av dem köpte en Saab 92 – den lilla gröna
torpeden med flygkvalité. Han fick sällan behålla den för sig
själv, hela redaktionen ville provköra.
Det var när sportredaktör
Y provkörde som Saaben hamnade mellan spårvagnsrefugerna. Saaben
hade frihjul och det visste inte redaktör Y. Vi observerade att
vagnen hade utmärkta fjädringsegenskaper när den tog de första
refugerna i två språng med god svikt i bägge.
Sportredaktör Y fick inte
stopp på bilen förrän han stod öga mot öga med motorvagnen på
linje 15.
Spårvagnsföraren drog
upp fönstret, kikade ner på Saaben och sa:
– Jag ska till Sundbyberg,
vart ska du?
Sportredaktör Y svarade
inte. Han bet ihop tänderna och la in backen. Det var inte backen
utan ettan. Det small inte så farligt. Det såg ut som när en tax
försöker skalla en bryggarhäst.
– På´n igen, sa
spårvagnsföraren, här skaru se en som tål stryk.
Då tillkallade
sportredaktör Y några vänner som var på väg till Pilen för en
dubbel lätt. Det behövdes fem man – fyra som rullade bort Saaben
och en som torkade tårarna på Saabens ägare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar