onsdag 5 september 2018

KÖR SÅ DET RYKER!

Den som ännu inte hade hunnit börja röka i slutet av 60-talet fick många goda anledningar att sätta igång med det genom att läsa veckotidningar.
När jag sitter och bläddrar i ett antal exemplar av tidningen Se från 1967 dyker det upp tobaksreklam på var och varannan sida.


Det är stora vackra annonser med unga fräscha människor som tänder en cigarett eller drar ett bloss på sin pipa medan de ser ut att njuta av livet.
Och ju mer jag tittar desto tydligare inser jag att det finns många tankar bakom allt detta. Tobaksrökning kunde till exempel hjälpa en osäker yngling framåt här i livet. Rökte man bara rätt märke så kunde man räkna med att bli omgiven av vackra damer, vilket framgår tydligt av den här helsidesannonsen:



Även cigariller påstods locka till sig sköna kvinnor. Se bara på bilden här under:.



Det var ingen måtta på vad man kunde få vara med om ifall man tände en cigarett. Genom att röka ett visst märke kunde man till och med bli bra på att köra racerbil.



Man kunde bli kändis genom att röka en annan sort.



Men den som redan var kändis behövde inte bry sig om det. Han kunde röka cigariller om han kände för det.



Fast om man valde ett annat märke skulle man få vackra tänder och ett stort leende.



Och genom att röka cigaretten på bilden här under kunde man visa att man hängde med i tiden och slapp bli betraktas som efterbliven.



Om man kände sig ensam kunde man få vänner genom att röka ett annat märke.



Och genom att röka extra stora och långa cigaretter kunde man själv bli stor och stark.



En del märken var så goda att man kunde känna igen dem med förbundna ögon.



Och i piptobaken hällde man sprit för att göra den mer intressant.



Men det handlade mest om cigaretter. Smaken på ett märke var så god att den bara kunde jämföras med andra produkter av samma sort.


Men allra mest fantastisk var cowboyen som rättade till hatten och tände en cigarett, samtidigt som han kastade lasso och föste boskap och såg allmänt frisk och manlig ut.


Den amerikanske Marlboromannen var i verkligheten tre olika personer som hade kontrakterats för att användas i reklamen.
I deras ersättning ingick obegränsad konsumtion av Marlborocigaretter, bland annat Marlboro Red, som så småningom fick smeknamnet ”cowboymördare”. Samtliga tre avled nämligen i lungcancer.
I de flesta länder upphörde tobaksreklamen på 1990-talet då hårdare regler infördes. I en svensk kampanj mot rökning förekom Marlboro Man med ett barn på bilden, eftersom man ville visa att de flesta som börjar röka numera egentligen är barn.


2 kommentarer: