När jag sitter och
bläddrar i ett antal exemplar av tidningen Se från 1967 dyker det upp
tobaksreklam på var och varannan sida.
Det är stora vackra
annonser med unga fräscha människor som tänder en cigarett eller
drar ett bloss på sin pipa medan de ser ut att njuta av livet.
Och ju mer jag tittar
desto tydligare inser jag att det finns många tankar bakom allt
detta. Tobaksrökning kunde till exempel hjälpa en osäker yngling
framåt här i livet. Rökte man bara rätt märke så kunde man
räkna med att bli omgiven av vackra damer, vilket framgår tydligt
av den här helsidesannonsen:
Även cigariller påstods
locka till sig sköna kvinnor. Se bara på bilden här under:.
Det var ingen måtta på
vad man kunde få vara med om ifall man tände en cigarett. Genom att
röka ett visst märke kunde man till och med bli bra på att köra
racerbil.
Man kunde bli kändis
genom att röka en annan sort.
Men den som redan var
kändis behövde inte bry sig om det. Han kunde röka cigariller om
han kände för det.
Fast om man valde ett
annat märke skulle man få vackra tänder och ett stort leende.
Och genom att röka cigaretten på bilden här under kunde man visa att man hängde med i tiden och slapp
bli betraktas som efterbliven.
Om man kände sig ensam
kunde man få vänner genom att röka ett annat märke.
Och genom att röka extra
stora och långa cigaretter kunde man själv bli stor och stark.
En del märken var så
goda att man kunde känna igen dem med förbundna ögon.
Och i piptobaken hällde
man sprit för att göra den mer intressant.
Men det handlade mest om
cigaretter. Smaken på ett märke var så god att den bara kunde
jämföras med andra produkter av samma sort.
Men allra mest fantastisk
var cowboyen som rättade till hatten och tände en cigarett,
samtidigt som han kastade lasso och föste boskap och såg allmänt
frisk och manlig ut.
Den amerikanske
Marlboromannen var i verkligheten tre olika personer som hade
kontrakterats för att användas i reklamen.
I deras ersättning ingick
obegränsad konsumtion av Marlborocigaretter, bland annat Marlboro
Red, som så småningom fick smeknamnet ”cowboymördare”.
Samtliga tre avled nämligen i lungcancer.
I de flesta länder
upphörde tobaksreklamen på 1990-talet då hårdare regler infördes.
I en svensk kampanj mot rökning förekom Marlboro Man med ett barn
på bilden, eftersom man ville visa att de flesta som börjar röka
numera egentligen är barn.
Mycket intressant!
SvaraRaderaTackar, tackar.
Radera