fredag 24 maj 2019

SÖRKÄLLEPARKEN PÅ 40-TALET

Så här såg det ut i Sörkälleparken en sommardag under andra halvan av 40-talet.. Det är mamma Ingrid och moster Astrid som har tagit en promenad från sitt föräldrahem på Sörkällegatan 4 och slagit sig ner i gräset vid den lilla dammen i parkens mitt.



Småttingarna på bilden är min kusin Karin och jag. Eftersom jag ser ut att vara i två-treårsåldern bör bilden vara tagen 1946 eller möjligen 1947. Statyn med den vadande flickan har ännu inte kommit på plats, den invigdes 1949. Mitt i bilden går Sörkällegatan i riktning norrut och till höger skymtar kiosken som den såg ut vid den här tiden. En cykel står parkerad strax intill luckan och två stolar är utställda vid söderväggen om någon kund skulle vilja slå sig ner med en vaniljglass eller en sockerdricka.



Här har samma personer gjort en liten utflykt till Hästepallarna och stannat till vid muren högst upp på den slingrande vägen. Den lille i cykelkorgen är alltså jag som nyfiket kikar över kanten ner mot vattnet vid det som i många år kallades Sveriges vackraste stadsinfart.



I samma gamla album hittar jag också ett kort från sportstugan vid Bjusjön som den såg ut 1946. En smal stig leder från vägen upp till stentrappan och stora ingången på långsidan mot Bjursjön.
(Klicka på bilderna så blir de större.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar