onsdag 9 september 2020

HÄR HANDLAR DET OM KORV

Korvkiosker har det funnits så länge jag kan minnas. Fast dom ser väl inte ut riktigt likadana i dag som när man var liten. En viss utveckling har nog skett genom åren.


När tidningen Se:s utsände Gits Olsson en gång för länge sedan tog pulsen på några Norrlandsstäder kom han en revolutionerande nyhet på spåren, upptäcker jag när jag sitter och bläddrar i ett exemplar från 1966.
Så här skriver han om ett besök i den trevliga lilla kuststaden Söderhamn:


Grillbarerna växer som svampar ur jorden och i Kuriren hade L´Estrade stor premiärannons.

L´Estrades kiosk. I dag klockan 12.30 öppnar vår korvavdelning. Vi kan förutom hamburgare, kokt och grillad korv med bröd tillhandahålla Pommes Frites!!!
P. S. Vi är först i Söderhamn med en alldeles extra finess när det gäller grillkorv!


Aha, tänker man. Äntligen en förnyare av denna bransch! Man slår numret till L´Estrades kiosk för att undersöka vari den nya finessen består.
- Hallå, gallskriker en dam och man börjar fråga om korven.
- Jag vet ingenting, gallskriker damen, jag står inte i korven. Ett ögonblick så får ni prata med L´Estrade själv.


Herr L´Estrade kommer i luren och befinnes bryta på ångermanländska. Eller var det jämtmål? Ja, inte var det hälsingemål, så utböling måtte han vara i alla fall.
- Det är från Se, vi vill veta vari herr L´Estrades hemliga vapen består!
- Vilket då?
- Det där ni annonserar om i dag, den där extra finessen med grillkorven.
- Jaså, jaha, jo det kan jag avslöja för det är väl ingen hemlighet som man kan behålla i längden VI HAR SKURIT KORVEN!
- I skivor?
- Nej, vi har skurit den på längden!
- Fantastiskt!
Det är inte klokt vad en del är påhittiga.”
Konstaterar Gits Olsson och fortsätter sin rapport från Norrlandskusten:


Apropå korv så är livsmedelshandlarna i Söderhamn lite förbryllande i mitt tycke. Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara någon större skillnad på rak falukorv och falukorv i ring.


Men det är det faktiskt. Rak falukorv är billigare, ringfalu anses finare och kostar mera. Det där begriper jag inte. Rakfalu är ju alla tiders. Man får ju idel jämna skivor när man skär den. För den som ska tranchera en ringfalu är det ett litet helsicke att få snygga skivor i kurvorna. Dom blir sneda och konstiga och inte raka och snygga igen förrän man kommer in på upploppet.
Jag kräver upprättelse för rak faukorv.”
Skrev alltså Gits Olsson i Se redan 1966.



2 kommentarer: