fredag 27 augusti 2021

OSANNOLIKT OCH OLÖNSAMT

 Några citat ur tidningen Se från 1972 om vad känt folk hade sagt i veckan som gått.

Piraten

Fritiof Nilsson Piraten: Jag har ägnat hela mitt författarskap år att försöka göra verkligheten sannolik.

Rune Ek: Glesbygd, det är väl sån natur som det inte lönar sig att förstöra.

Ingemar Unge: Med Bofors-resonemang avses följande: 1. Det är fult att sälja vapen. 2. Om inte vi gör det, gör någon annan det. 3, Bättre att vi får in stålarna.


Stikkan

Stikkan Andersson: Jag såg en gång ett gammalt rimlexikon, jag önskar jag hade det. Där hade du verkligen rim. Flerstaviga, av typen velocipedlagare och mariefredsbagare och sånt.

Sander i DN: Jämlikheten mellan könen är nu snart genomförd i debatter och viss lagstiftning. Sedan återstår endast verkligheten.

Torvald Gahlin: Detta är ju ingen politisk fråga, så här kan man väl se på samhällets och individens bästa.


Lindman

Lars Svedgård: Att leta efter politisk humor i svenska riksdagsprotokoll är något av det hopplösaste man kan ge sig in på. Det är ett företag där man så småningom upplever den gamle högerledaren Arvid Lindman som en pärla, när han i ett replikskifte på 30-talat avrättade en motståndare med orden ”Det är synd att den föregående ärade talarens anförande inte kan spridas på åkrar och ängar, ty då skulle vi få rekordskörd i år.”

Struve: ”Gevalia dricks mest” är min favoritannons. Den är säkert fullkomligt sann; det är klart att Gevalia inte äts så mycket.

Cello, i deklarationstider:
När man har uppgivit allt man har
men ändå har heder och samvete kvar
finner man väl vid en kollning
att det är ens enda behållning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar