onsdag 1 september 2021

GAMLA HISTORIER BLIR SOM NYA

Någon inbillar sig kanske att fyllerihumor är en svensk specialitet. Denne någon tror i så fall fel, för fyllkomiken är en högst internationell historia, läser jag i ett exemplar av tidningen Se från 1972.

I England, där folk tydligen är lika fulla som i Sverige, har man mera vetenskapligt kartlagt denna sort av humor. I en nyutkommen bok (1972 alltså) redovisas alla de fyllerianekdoter som varit i omlopp de senaste decennierna. Åttio procent av historierna har man som svensk hört förut och inbillat sig vara svenska.

Efter ett träget bläddrade har tidningen utsett fyllhistoriernas Tio i topp.
I den här bloggen nöjer vi oss i dag med att redovisa de bidrag som placerats på plats 10 till 6 innan vi längre fram i veckan slår till med de fem främsta.

-Ni som super så där tappert måste ha problem, sa bartendern.
-Just det, sa mannen. Jag är teateragent. Jag har just fått en klient som sjunger som Sinatra, spelar som Marlon Brando och har en fysik som Mr Universum.
-Ska de vara problem det?
-Ja, det är en tjej.

Den mexikanske banditen ställdes inför exekutionspatrullen, befälhavaren band för hans ögon och frågade om han önskade en sista cigarett.
-Nej tack, hellre ett glas vatten.
-Ni kanske rent av önskar ett glas Tequila?
-Nej, det räcker med vatten. Jag har bestämt mig för att försöka sluta med spriten.

Tre fyllon vinglade in på perrongen sekunderna innan tåget skulle gå. Den bussiga stationspersonalen hjälpte dem ombord på tåget som just började rulla, men hann bara med två. Han som blev kvar sa:
-Vad kompischarna ska bli förvånade. Dom var här för att vinka av mig.

Parispolisen stoppade en kille som körde bil i berusat tillstånd och förde honom till stationen för blodprov, vilket då var en nyhet i Frankrike. En läkare tillkallades, prov togs, läkaren analyserade och luktade på provet och sa:
-Chateau Lafitte 1957, sydsluttning, inte riktigt moget.

Den ovanligt kraftigt berusade mannen kom upp ur tunnelbanan vid Piccadilly Circus och stoppades av en konstapel som sa:
-Hur var det fatt här då?
-Jag kommer just från en kompis som bor här nere. Konstapeln anar inte vilken modelljärnväg han har.

Resten av topplistan följer senare i veckan.



1 kommentar: