måndag 12 december 2022

I DRÖMMARNAS VÄRLD

 Sömnige Sixten hade aldrig kunnat sova riktigt bra om nätterna, men nu var det värre än nånsin. Varje natt drömde han att han körde långtradare från Stockholm till Göteborg och när han vaknade på morgonen var han helt slut.
Efter ett tag insåg han att det var dags att gå till en läkare och söka hjälp.
-Nu gör vi så här, sa doktorn. Tänk dig att när du kommer till Rasta utanför Arboga ska du köra in på parkeringen så står jag där och väntar. Jag tar över så att du kan gå in på hotellet och lägga dig.
Och mycket riktigt. Hur märkligt det än kan låta så fungerade detta. När Sixten hade somnat på kvällen drömde han att han satt bakom ratten som vanligt men när doktorn kom och tog över upphörde drömmen. Och för första gången på flera månader fick Sixten sova ut.

Några dagar senare mötte han en kompis som såg trött och sliten ut. När han frågade hur det var med honom fick han till svar:
-Varje natt drömmer jag att jag har fyra tjejer hos mig i sängen. Det var ju kul i början men nu orkar jag inte längre.
-Då ska du gå till min läkare, sa Sixten.
En vecka senare möttes de igen och nu såg kompisen helt förstörd ut.
-Sökte du aldrig upp min läkare, frågade Sixten.
-Jodå, sa kompisen. Och nu är tjejerna försvunna. Men resten av natten får jag sitta och köra en stor jävla långtradare mellan Arboga och Göteborg.

1 kommentar: