tisdag 12 juli 2016

VAD DOM SA I SE

Så har det blivit dags för ännu en vända med tidningen Se från 1971, som jag hittade i den lilla stugan vid havet och inte kan sluta läsa.


Bland mycket annat fascineras jag av spalten "Vad dom sa i veckan", där man citerar vad känt folk på den tiden påstås ha yttrat.

Cello, om golf: Man lägger ett litet klot, kallat golfboll, på ett stort klot, benämnt jordklotet, varefter man siktar på det lilla klotet och träffar det stora.


Holger Ström i Ekonomen: Arbetslivet har i hög grad humaniserats genom att tunga arbeten har överlåtits åt dels maskiner, dels utlänningar.

Ferdinand Nilsson, riksdagsman (cp): Det är, så vitt jag förstår, min uppfattning.

Red Top: Följande vits blir i framtiden straffbar: Varför får icke jag stjäla kojor när Ulriksdals slott?


Hallåröst i TV2: Vi har sett pjäsen ”Jävla mördare”, nästa TV-teaterföreställning blir ”Badjävlar” . . . nu över till Gävle.

Torvald Gahlin: Det påstås att det näst den indiska elefanten inte finns något så platskrävande och irrationellt transportmedel som bilen.


Sokrates, för drygt 2 300 år sedan: Vår tids barn har blivit tyranner över oss, de reser sig inte ens om en äldre person träder in i rummet. De är uppkäftiga mot sina föräldrar och andra, de stör varje hyfsat samtal mellan vettiga människor, de har dåliga matseder och har blivit sina lärares skräck.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar