tisdag 23 maj 2017

A POOR LONESOME COWBOY

Kriget mot maskrosorna upptar så här års en stor del av tiden.
Liggande på alla fyra i ett hörn av gräsmattan tittar jag plötsligt upp och ser att en förbipasserande man har stannat på trottoaren på andra sidan gatan och betraktar mig med förvånad min.


 Vad gör du? undrar han.
Tar upp morötter, svarar jag och håller upp en maskros med ett rotsystem stort som en purjolök.
– Ur gräsmattan? säger mannen och skakar på huvudet och går vidare.
Jag kan bara säga att jag förstår hans förvåning. Och när jag tittar närmare på det kolossala maskrosexemplar jag håller i handen tycker jag nog inte att det ser ut som en morot heller.


Det påminner snarare om utomjordingarna i Independence Day, alltså dom där som hade långa bläckfiskliknande tingel-tangel-extremiteter i stället för armar och ben och ville utplåna allt liv på jorden.
Undrar om det här verkligen är maskrosor, tänker jag. Det kanske är aliens som har kommit för att invadera oss.
När jag berättar om dessa upplevelser för mina bekanta får jag rådet att inhandla något av marknadens starkaste kemiska bekämpningsmedel och sprida över gräset i stället för att försöka ta upp maskrosorna för hand.


Det är bara det att en gång för flera år sedan lade jag ut något som skulle förinta all mossa i trädgården. Efter ett tag visade det sig att det hade förintat nästan allt annat också. Det blev stora bruna fläckar i gräsmattan så jag måste åka och köpa flera säckar med frön och så nytt gräs.
Så tills vidare fortsätter jag nog som jag har börjat
Och får jag säga det själv så utgör jag nog en rätt ståtlig syn där jag drar fram över gräsmattan med maskrosjärnet klart till drabbning i ett par gamla slitna jeans, randig utanpåskjorta och basebollkeps på huvudet.


Då känner jag mig som så många vårar tidigare förvandlad till Hämnaren med rensjärnet, redo att slå till mot allt ont, likt en gammal westernhjälte ridande mot den nedåtgående solen, nynnande på I´m a poor lonesome cowboy och inser att jag gjort rätt som vigt mitt liv åt att utrota allt ogräs väster om både Rio Grande och Bäveån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar