måndag 23 oktober 2017

EN SALIG BLANDNING

Jag fortsätter bläddra i den gamla boken Prästhistorier, som jag nyligen hittade i en av mina bokhyllor. Historierna är samlade av Bengt Stolt och illustrerade av Staffan Lindén, som uppger att den naturliga bävan de känt inför publicerandet av detta känsliga material har de undertryckt genom att hänvisa till ett citat med lydelsen: Större män än vi hafva varit elakare mot större andar än dem.


Efter högmässans slut går den nye komministern runt på kyrkbacken, skakar hand och bekantar sig med kyrkfolket. En gumma anser att hon bör säga något snällt om hans predikan:
– Pastorn anar inte vad er predikan betydde för mig. Den var som vatten för en drunknande!


Kyrkoherden, som ska förrätta dop, frågar föräldrarna vad barnet ska heta.
– Fredrik Inge Fabian Ferdinand Erik Laban Simon Tobias.
Kyrkoherden till klockaren:
– Jonas, var snäll och hämta mera vatten!



Torparsuck vid gamle patrons frånfälle:
– Jaa, tar fan patron, så är han inte noga, och gör han det inte, så sköter han inte sin tjänst!



Tvenne gubbar arbetar i sitt anletes svett på åkern, när ett bättre likfölje med många vagnar drar förbi.
– Så fin skjuts han får till körgårn!
– Jojomen.
– Undrar om vi får åka så fint en gång när vi blir döa?.
– Tok heller! Vi får nock gå!



Två ämbetsbröder, vi kan kalla dem A och B, tog gärna tillfället i akt att ge ett tjuvnyp. En gång efter middagen på ett kontraktskonvent yttrade A:
– Jag hade en så underlig dröm i natt.
– Berätta den, uppmanade de kringsittande.
– Jag vet inte om jag bör göra det, ty den handlar om bror B. Men alltnog! Jag drömde att jag var död och stod vid foten av en väldig jakobsstege. En ängel kom fram och sa till mig: Klättra upp här så kommer du till himmelen. Här har du en bit krita. För varje synd du erinrar dig, ska du rita ett kritstreck på stegens kant.
Jag började vandringen uppåt. Efter en stund mötte jag bror B, på väg nedåt. Jag blev förvånad och frågade:
– Vart ska du ta vägen?
– Efter mer krita!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar