fredag 20 april 2018

NYA URGAMLA HISTORIER

Ännu vet ingen hur gammal en göteborgsvits kan bli. Här följer några riktigt slitna och garanterat uråldriga av äkta masthuggskt märke.

Kal, Osborn och Hjalmar firar en seger på Ullevi med middag på Valand. Vid kaffet kommer servitrisen fram och säger till det högljudda sällskapet:
Herrarna måste vara tysta! Ni skriker ju så det hörs ända ner till Brunnsparken.
Brunnsparken, säger Kal. Finns inte en chans. Vi var där för en stund sen och då var det alldeles tyst där.


Har det egentligen fötts några stora män i Göteborg, undrar stockholmaren.
Nej, svarar Kal, bara små bebisar.

Dö, Ada, det är en sak som jag måste fråga dej om, sa Kal till Ada på bröllopsnatten: Är jag den förste man som du sover tillsammans med?
Du kommer att bli det om du somnar, sa Ada.

Kal hade hamnat bland en massa turister på en rundfärdsbuss i Göteborg. När bussen åker förbi bryggeriet säger guiden:
Nu passerar vi Pripps bryggeri.
Kal:
Varför det?



Jag mötte Ada på en dans, sa Kal.
Så romantiskt, sa Helmer.
Inte alls, sa Kal, Jag trodde hon var hemma och passade ungarna.

Vet du att här i Göteborg så välsignar prästerna alla kor, sa Kal.
Varför det, sa Kurt.
För att det ska bli pastöriserad mjölk, förstå du väl!

Kal var ute och seglade och skröt för de andra i båten om hur väl han kände skärgården.
Jag vet var vartenda grund finns.
Just då rände båten på ett grund som låg under vattenytan.Kal fann sig snabbt, slog ut med handen över relingen och sa:
Där har vi ett till exempel.



Vet du att jag kan spela två instrument på en gång, sa Kal.
Hur då, sa Hjalmar.
Jo, sa Kal. Jag kan spela fiol med händerna och luta med huvudet samtidigt.

I går gick jag in till verkmästarn, sa Kal, och talade om för honom att nu får han ge mig löneförhöjning eller också skulle jag sluta!
Hur gick det, sa Gustav.
Vi kompromissade, sa Kal. Han gav mig ingen löneförhöjning och jag slutade inte.



Kal och Ada satt uppe i sin lya i Masthugget. Ada försökte lösa Göteborgs-Postens korsord, men det var något som hade hängt upp sig, så hon frågade Kal:
Dö, Kal. Här e ett ord som ska börja på f och sluta på a, det ska vara fem bokstäver. Vad kan det va: ”Ett nöje för karlarna”?
Tja, sa Kal. Det måste la va feska.
Javesst ja, sa Ada och rodnade. Har du ett suddegummi?






2 kommentarer: