måndag 25 april 2022

ATT VÅGA KLAPPA EN SCHÄFER

 


Hunden hette Björn, hans husse hette Ivan Qvick och adressen var Vallmovägen 6 i norra Uddevalla. Mina föräldrar hyrde övervåningen i huset och respekten för denne schäfer var stor hos mig. Vilket torde framgå av kroppshållningen på det här kortet från mitten av 1950-talet. Hade inte min far stått i närheten med kameran hade jag nog knappt vågat klappa hunden. Dock kan jag inte minnas att han varken bet eller nafsade i mig eller någon annan en endaste gång.
Av bilden torde också framgå att det uppväxande släktets klädmode var lite annorlunda på den tiden mot i dag. Kombinationen golfbyxor, knästrumpor, halsfluga och stickad kofta med knappar var alls inte ovanlig. Sandlåda och mattstång på tomten förekom också i stor utsträckning och här skymtar även bakhjulet på en parkerad cykel.
Huset på andra sidan gatan är Vallmovägen 5, där Andreassons bodde med sonen Bengt. I bakgrunden ser man hörnet på Egersbergsvägen 31 och längre bort skymtar Egersbergsvägen 38 där kompisarna Åke och Torsten bodde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar