måndag 4 april 2022

HUMLEVÄGEN PÅ STENBACKEN

 


Humlevägen är en liten gatstump som går in från Västgötavägen norrut, strax nedanför kasernvakten på gamla regementsområdet. Huset rakt fram på den här bilden är Humlevägen 6 som det såg ut på våren 1948. Det ägdes av min farmor och farfar, Emma och Johan Johansson, som själva bodde i våningen till höger på nedre botten. Farfar var snickare och hade en verkstad i källaren. Kusinerna Inger, Maj-Lis och Kaj bodde i en annan av lägenheterna med sina föräldrar Axel och Irene Johansson, innan de flyttade till Norra Hamngatan.
Farmor och farfar hade sju barn, som efter uppväxten flyttade vidare, de flesta inom Uddevalla men också till Stockholm, Göteborg och Vänersborg. När alla träffades här med sina familjer var det full rusch i huset och på den stora tomten på baksidan. I maj varje år samlades de kring matsalsbordet i finrummet och sjöng ”När lillan kom till jorden” för farmor på hennes födelsedag. Vi barn fick saft och kakor i rummet intill, där vi satt bakom den stängda dörren och undrade hur länge det skulle dröja tills de tog ”Helan går” också. Den kom alltid så småningom, men under lugna och ordnade former.
Häcken framför huset har ännu inte vuxit sig så stor på det här kortet. Längre fram i tiden fick jag ibland hjälpa min far att klippa den. Då kom farmor ut och bjöd oss på vispat ägg i var sitt glas för att vi skulle få krafter.

Det här kortet hittade jag i ett annat album. Det är farmor och jag som sitter på trappan en solig sommardag under andra halvan av 1940-talet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar