måndag 17 oktober 2022

SÖRKÄLLEGATAN FÖR LÄNGE SEDAN

 

Så här såg det ut på Sörkällegatan en gång i tiden. Grusväg med vattenpölar, lerig rännsten och ojämn trottoar. Jag skulle tro att det är på våren 1950 som min syster Birgitta och jag har blivit fotograferade utanför vår mormors hus med adress Sörkällegatan 4 - hon i overall med kofta och stickad mössa på huvudet, storebror i korviga strumpor, lodenrock och skärmmössa. Anledningen till att jag tror att kortet är taget på våren är att jag tycker mig upptäcka att vi har var sin majblomma på oss, hon i håret och jag på rockslaget.
Idag är där nyasfalterad gata och en parkeringsplats bakom häcken där mormor hade sin trädgård. Huset köptes av kommunen och revs redan på 1970-talet. Då hade mormor flyttat till det så kallade kronikerhemmet på Kapelle, där hon avled 1978 vid 98 års ålder.



1 kommentar: