torsdag 6 oktober 2022

KLOKARE ÄN KUNGEN?

 

Gamle kungen Gustaf V besökte en gång ett mentalsjukhus. Där började han samtala med en av patienterna, en äldre man som satt för sig själv i ett hörn. När de hade pratat en stund sa kungen:
-Vet du vem jag är?
-Nä.
-Jag är Gustaf den femte.
-Äsch, det tar dom snart ur dig. När jag kom hit trodde jag att jag var Karl den tolfte,



Doktorn gick ronden på psykiatriska avdelningen och frågade en patient:
-Hur står det till i dag då, herr Karlsson?
-Nu tog ni fel, sa mannen i sängen. Jag är profeten Jeremia.
-Vem har sagt det?
-Det har Gud sagt.
Då hördes en röst från sängen bredvid:
-Det har jag aldrig sagt.



-Som kejsare av Frankrike har jag inga problem, sa mannen i psykiaterns soffa. Men jag är bekymrad över min gemål Josephine.
-Jaså, vad är det för fel med henne då?
-Hon tror att hon heter fru Andersson.



-Jag tycker mycket bättre om dig än den gamla doktorn, sa en patient till den nye läkaren på mentalsjukhuset.
-Det var roligt att höra. Varför det?
-Du är mer som vi andra här.



En upprörd man kom inrusande på psykiaterns mottagning och skrek:
-Är det ni som har sagt åt min fru att hon ska slå mig?
-Ja, hon sa att ni är masochist.
-Det är jag inte alls. Jag är maskinist.



1 kommentar:

  1. Du milde tid så så det kan bli. Tack Gunnar

    SvaraRadera