måndag 3 april 2023

GLAD PÅSK – FÖR 100 ÅR SEDAN

 


Det här ovanliga påskkortet har jag hittat i min mors efterlämnade vykortsalbum. Det är nästan hundra år gammalt och skickades till min mor när hon var 11 år 1926. Avsändare var hennes mormor och morfar som bodde på övervåningen i huset på Sörkällegatan 4, då med adress Sörkällan 2. Något frimärke behövdes inte eftersom min mor bodde på våningen under hos sina föräldrar.


Hennes morfar hette Gustaf Adolf Kärnell (född 1853) och mormor Anna-Lotta Kärnell Andersdotter (född 1855) och var vid det här tillfället alltså 73 respektive 71 år gamla. De kom att leva i ytterligare tio år innan de gick bort 1936. Min mor var född 1914 och avled 2008 vid fyllda 93 år.

2 kommentarer:

  1. Glad påsk själv. Särskilt Långfredag.

    SvaraRadera
  2. Så fint. Glad Påsk Gunnar 🥰🐣🐣

    SvaraRadera