torsdag 6 april 2023

I VÄNTAN PÅ MUCK

 


-Är det sant att soldaten har kallat fänriken för fårskalle?
-Ja, kapten.
-Och dessutom för fähund och idiot?
-Nä jädrar, det glömde jag.



-Får jag be kompaniets lataste soldat anmäla sig. Nå, Karlsson, varför stiger ni inte fram?
-Jag gitter inte.



-102:an saknar en knapp.
-Ja, kapten.
-102:an har förstås börjat avrusta på egen hand.



-Är 74:an så där mager eller står han bara och gör sig till?



-Kapten, här är permissionssedeln. Jag ska ha en stämpel.
-Ta av er mössan, karl!
-Jag ska väl inte ha stämpeln i huvet.



-Klagar ni på brödet? Jag ska säga soldaten att om Karl den tolfte hade fått det här brödet hade han varit glad.
-Ja, då var det ju färskt.



-Kallar ni det här kyla? Då kan jag tala om för soldaten att förr var det så kalla vintrar att man fick bryta av lågan på stearinljuset och kasta under sängen för att det skulle bli mörkt.


1 kommentar: