söndag 22 februari 2015

GRÄVANDE JOURNALIST I SKIDSPÅREN

Mitt allra värsta skidminne har jag från press-VM i Falun 1993. Vi var ett stort antal mediarepresentanter och vip-gäster som ställde oss på startlinjen, alltifrån förre förbundskaptenen Åke Jönsson och en del andra riktiga skidåkare till små runda italienska farbröder som rökte cigarr och luktade Martini.


När jag hade klarat av den del av mördarbacken som banläggaren hade tvingat upp mediafolket för, blev det äntligen lite utförsåkning. 
Då fick jag se en liten rund farbror stå mitt i spåret nedanför en backe. Det visade sig vara en italiensk journalist som hade tyckt att det var så brant att han hade tagit av sig skidorna och promenerat ner vid sidan av banan.



Nu hade han ställt in skidorna i spåret igen och gjorde sig beredd att spänna fast dem just som jag kom susande. För att undvika en kollision som kunde ha blivit förödande, försökte jag byta spår i sista stund, med påföljd att jag tappade balansen och plöjde på öronen genom snön.
När jag beskrev detta i en exklusiv rapport för tidningen fick jag rubriken:
Grävande journalist i spåren.


Numera håller jag mig alltså borta, både från press-VM och publikplats när de riktiga skidåkarna gör upp om medaljerna. Kalla, Hellner, Halfvarsson och alla andra kan vara lugna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar