onsdag 5 augusti 2015

I GÄLLIVARE TRAKTER

Jag fortsätter bläddra i tidningen Se från 1970.


Här finns bland mycket annat en hel del mer eller mindre roliga historier. Till exempel den här:

Det var hårda bud på den tiden man byggde malmbanan och Gällivare trakter dånade av sprängskotten.
Laddare Karlsson var av sin förman skickad in till Gällivare för att hämta brännvin och förrättade expeditionen per trampdressin. Men Karlsson dröjde och förmannen blev orolig och gav sig iväg utmed banan för att leta efter honom.
Efter åtta kilometer såg han ett stillastående tåg och en folksamling och förstod att en olycka hänt. Jo, det visade sig att laddare Karlsson hade mött ett extratåg på hemvägen och inte hunnit lyfta dressinen av spåret i tid. Han hade dock ägt sinnesnärvaro nog att slunga brännvinspaketet ut i myren.
Förmannen fann till sin lättnad alla flaskor hela, lyfte på mössan, betraktade den döde Karlsson och sa:
Ja, du Kalle, det här kunde ha gått riktigt åt helvete.



Eller den här:
När man automatiserade en av de sista bemannade telefonstationerna i Norrland, så var det kanske på tiden. En abonnent berättar att han sista veckan växeln fungerade hade följande dialog med telefonisten på orten:


- Säj fröken, jag ska be att få annullera samtalet till Västerås som jag beställde.
- Att va, sa ni?
- Jag ska be att få annullera samtalet.
- Vaförnåge?
- Jag inhiberar samtalet jag beställlde till Västerås.
- Vad gör ni, säjer ni?
- Jag skiter i samtalet.
- Men så säj det då!


Och under vinjetten Veckans klipp hittar vi följande:












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar