fredag 4 september 2015

SE NEAPEL OCH SEDAN DÖ

Folk ringer hem till Berra och verkat tro att de har kommit till en resebyrå. Nu senast var det en dam som sa att hon hade tänkt åka till Italien.
Jag funderar på Neapel, sa hon.
 Det vill jag bestämt avråda från, sa Berra.


 Varför det, sa damen.
 Har ni inte hört uttrycket se Neapel och sedan dö, sa Berra, Det kan gå riktigt illa.
 Nu förstår jag inte sa damen.
 Det var konstigt, sa Berra. Det är ju en gammal vällkänd visa.
 Visa? sa damen.
 Ja, sa Berra. Visakort är bra att ha också. Ta med det om ni har något. Men visum behöver ni inte till Italien.


Då blev det tyst i flera sekunder och sedan sa damen:
 Jag tyckte ni sa att det var en visa som handlade om Neapel.
 Ja, sa Berra. Det är rätt uppfattat. Den finns på svenska också. Se Sundbyberg och sedan dö. Möt våren i Södertälje.
 Var då? sa damen.
 I Södertälje, sa Berra. Fast där bor ju bara ishockeyspelare och fnask. Min fru är förresten från Södertälje. Kan ni gissa vilket lag hon spelar i?


 Vad är det här för nånting, sa damen.
 En gammal historia bara, sa Berra. Fast den blir ju lite konstig nu för tiden när det finns damhockey.
 Varför det, sa damen.
 Därför att poängen i historien är att det inte finns några kvinnliga ishockeyspelare. Men nu för tiden gör det ju det.
 Jag vill bara åka till Neapel, sa damen.
 Ja, där har dom nog kvinnliga ishockeyspelare också nu för tiden, sa Berra.
 Jag förstår inte varför ni pratar om ishockey hela tiden,sa damen.
 Inte jag heller om jag ska vara ärlig, sa Berra. Men om ni lägger på luren och slår numret till en resebyrå så kan dom nog hjälpa er.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar