tisdag 20 september 2022

UPPKLÄDDA VETERANER KÄMPAR VÄL UNDER STORMIGT PILKASTNINGSDRAMA

 Så hade det då äntligen blivit dags för årets match alla kategorier, alltså den sägenomsusade mångkampen mellan kåsören och redaktör S ute på landet.
Men in i det sista såg det ut som om ödets nyck skulle sätta en käpp i hjulet. Med nästan kuslig precision hade tävlingsledningen nämligen prickat in just den dag som såg ut att bli årets hittills stormigaste och regnigaste. Dock lyckades man hitta en lucka i ovädret mitt på dagen då gren nummer ett, pilkastningen, kunde genomföras under någorlunda rättvisa och acceptabla förhållanden.


Tävlingsarena var som vanligt skogsdungen vid kåsörens sommarstuga, där darttavlan hängdes upp på den av ett stort antal pilar under årens lopp nästan genomborrade gamla tallen.
Vid tvåtiden på eftermiddagen samlades de båda atleterna, stridslystna och omklädda i sina tävlingsdräkter.
Kåsören kom till start i en keps som det stod Arsenal på och en t-shirt med texten Oxford University under regnställsjackan, medan redaktör S hade sponsrats av den finske fornel 1-föraren Valtteri Bottas med en tjusig tröja under överdragskläderna.


Reglerna var desamma som tidigare, tre pilar vardera i var sin omgång mot tårtbitarna på tavlan i ordningsföljd från 1 till 20.
De taktiska dispositionerna inleddes redan vid lottningen. Redaktör S drog det längsta strået och fick välja vem som skulle börja.
-Hur är det nu? Om du börjar här så får jag börja i frågesporten och du i golfen. Men jag vill inte börja i frågesporten så då väljer jag att jag ska börja kasta här.
-Precis vad jag hade tänkt om jag fått välja, sa kåsören,
-Menar du det?
-Nä, jag ville bara psyka dig lite.


Vinden tjöt och havet skummades på stranden nedanför, när redaktör S inledde tävlingen med tre grova missar.
-Det blåser för mycket, sa han. Vinden tog mina pilar. Såg du inte det?
Kåsören svarade med att sätta första pilen direkt och drog sedan ifrån till fyran medan redaktör S fastnade på ettan innan han hittade rätt.
-Hallå där, sa han. Har du varit ute och tjuvtränat? Jag tycker det finns spår i trädet av det.


Då missade kåsören trädet med en pil som ven förbi stammen på höger sida.
-Tur att ingen stog där, sa redaktör S.
-Jag får dra mig åt vänster märker jag, sa kåsören och så missade han trädet på vänster sida också.
-Det är en farlig sport det här, sa redaktör S
Kåsören behöll ändå ledningen, men vid ställningen 13-12 drog redaktör S plötsligt in tre fullträffar i rad och träffade ruta 12,13 och 14 med var sin pil i samma omgång.
-Otroligt, sa kåsören. Och du beskyller mig för tjuvträning.


Dramatiken fortsatte in i det sista. Till slut hade både atleterna träffat ruta 19 innan avgörandet närmade sig.
-Hur blir det om båda träffar i samma omgång, sa redaktör S.
-Då blir det väl oavgjort, men det har vi nog inte tänkt på, sa kåsören.
-Vi får se över reglerna till nästa år, sa redaktör S.
Sedan satte han den avgörande pilen, varpå kåsören också träffade ruta 20 men med en pil som vägrade fastna och föll till marken med ett ljud som liknade en symbolisk suck i ovädret.
Men ännu återstår två grenar. Spännande fortsättning i morgon i denna blogg.



1 kommentar:

  1. Ser fram emot denn gastkramande fortsättning 👍

    SvaraRadera