Efter mitt 22:a och sista Göteborgsvarv
för några år sedan kunde jag konstatera att jag hade gjort i stort
sett allt fel – trots all den rutin jag borde ha samlat på mig
från de 21 tidigare loppen.
För alla som vill veta hur man ska
bära sig åt för att genomföra ett riktigt misslyckat
Göteborgsvarv följer här hela listan:
1) Undvik all form av kolhydratuppladdning
med motivering att du ändå inte ska springa i mer än två timmar.
2) Kolla vädret genom att öppna fönstret
i omklädningsrummet en halvtimme före start. Om det regnar lite
eller känns kallt i luften, ta då på dig en massa extra kläder
inklusive långbyxor och träningsoverallsjacka som du sedan inte
hinner ta av dig när du går ut ett par minuter före start och
märker att det inte alls är så kallt som du trodde.
3) Ställ dig längst bak i din startgrupp
och spring sedan förbi så många du orkar de första två
kilometerna genom att kryssa mellan de framförvarande,
4) Börja gå om du blir trött efter 7
kilometer i stället för att sänka farten och småjogga.
5) Undvik all form av uppvärmning, så
kanske du får vara med om att det knäpper till i vänstra vaden
efter 3 kilometer och du får genomföra resten av loppet
småhaltande.
6) Låt bli att klippa tånaglarna och
smörja in fötterna före start, så att du ovanpå allt detta drar på dig
ett rejält skoskav.
Om dessa regler följs till punkt och
pricka, garanterar jag att du får en riktigt jävlig dag i
Göteborgsvarvet.
Skulle du däremot undvika denna
magnifika provkarta på klassiska nybörjartabbar, kan jag inte ta
ansvar för om du slår både personligt rekord och besegrar alla dina
deltagande vänner och bekanta.
Hade du gjort samma nybörjarmisstag när jag såg dej i Stockholm Maraton?
SvaraRaderaSäkert. Plus att det var dubbla sträckan, så jag hann nog med några till.
Radera