fredag 29 maj 2015

SLINGERVÄXTERNA ANFALLER

Efter avslutad gräsklippning övergår jag till att rensa rabatterna och luckra upp jorden i dem.
När det är färdigt plockar jag upp alla gamla löv som har samlats innanför spaljén i den lilla bersån.


Sedan sätter jag mig stilla på gräset en stund och studerar de slingerväxter som nu så smått har börjar arbeta sig upp ur marken. De ser inte mycket ut för världen just nu men jag vet av erfarenhet att skenet bedrar och att något helt annat ska uppenbaras så småningom.


År efter år slås jag ändå med häpnad av den fart med vilken dessa slingerväxter skjuter upp. Från en dag till en annan kan man se med blotta ögat hur de blir grövre och längre och breder ut sina ludna, taggiga tentakler medan de griper efter spaljépinnar, träd, buskar och över huvud taget allt som finns i närheten. Och när man har satt ut sina trädgårdsmöbler är det knappt man vågar vända ryggen till för rätt vad det är kommer de klättrande upp efter stolsbenen.


En gång för länge sedan gick det en tv-serie om köttätande växter som hotade att ta över jorden. De bekämpades med eldkastare men vägrade låta sig utrotas och växte hela tiden upp igen. När människorna trodde att de var säkra och öppnade fönstret på morgonen hade växterna förökat sig på nytt och marscherat ända fram till husen, färdiga att sluka allt i deras väg.


Jag vill inte påstå att det här är exakt likadana växter men någonting åt det hållet är det i alla fall.
Meningen är att de ska hålla sig inom spaljéns ramar men då måste man bevaka dem noga och dagligen. Man får ta på sig långärmat och grova arbetshandskar och sticka in dem i spaljén varje dag under flera veckors tid.


Slappnar man av det minsta sticker de genast iväg upp i granar och syrenbuskar och kväver allt liv.
Mystiska saker har hänt i denna berså, För några år sedan försvann grannens katt spårlöst och grävlingen uppe i berget har inte varit synlig de senaste somrarna. Inga vittnen finns men klart är att båda brukade uppehålla sig i bersån eller dess närhet.


Jag påstår ingenting men man behöver inte ha värst livlig fantasi för att räkna ut vad som kan ha hänt.
Nu sitter jag alltså i bersån och studerar hur dessa växtrikets monster börjar sticka upp sina hemska trynen och jag bereder mig på en hård match det här året också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar