fredag 27 november 2015

INTE ENS INTERNET VET

Frågan när man ska ta fram sin porslinstomte ur garderoben och ställa i fönstret har inte lämnat mig någon ro.


Därför gick jag in på vår vanligaste sökmotor på nätet och skrev följande fråga:
När tar man fram porslinstomten?
Sökmotorn svarade då: Menade du porslinstomtar?
Därpå hänvisade den till en sida som hette Keramik i fokus och innehöll förslag på hur man färglägger omålade porslinstomtar.


Eftersom min tomte inte behöver målas hoppade jag över detta och fortsatte längre ner.
Då kom jag till en sida med förslag på julklappsrim för porslinstomtar. Om man skulle ge bort en sådan till mormor kunde man skriva:
Strunta i morfar och andra snubbar
Nej tacka vet jag dessa gubbar!


Det blev jag heller inte mycket klokare av, så jag gjorde en ny sökning på enbart ordet porslinstomte. Då kom det upp en massa annonser från folk som ville köpa och sälja trädgårdstomtar.
Eftersom jag redan har den tomte jag behöver var inte heller detta aktuellt.
Jag försökte i stället med att skriva in orden ta fram tomten.


Då fick jag bland flera alternativ upp följande:
Nu är det dags att ta fram motorsågen och fälla träd på tomten. Vi ska ta ner tre björkar, två tallar och två granar.
Jag gick vidare och hittade rubriken: Inga nya tomter i Simonstorp, senaste nytt från Norrköpings tidningar.


Eftersom jag inte funderar på att bygga hus i Simonstorp eller någon annanstans heller för den delen fimpade jag även denna sida.
Sedan provade jag med att sätta citationstecken kring orden ”ta fram tomten”.
Då kom det upp tre alternativ från personer som bloggade om sina trädgårdstomtar och meddelade att de brukade ”ta fram tomten” på våren när de kom ut till sina sommarstugor.
När jag fortsatte med att sätta citationstecken kring ”ta fram porslinstomten” svarade sökmotorn att inga resultat hittades.


Ett nytt försök med enbart ”tomten” gav bland annat följande besked:
Tomten eller gårdstomten är gårdens skyddsväsen i nordisk folktro. Jultomten lånades in till Sverige under andra halvan av 1800-talet från Tyskland och har mest utseendet gemensamt med gårdstomten. Jultomten har hjälp av nissar som i engelskspråkiga länder är alver och oftast har gröna kläder.


Då gav jag upp och stängde av datorn. Inte ett ord om när man ska ta fram tomten på hela internet.
Men det kanske är som jag har börjat misstänka: Man får göra som man vill.
Det är ingen ordning på någonting nu för tiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar