måndag 12 november 2018

BOHUSLÄNS HISTORIA PÅ MUSEET

I ett av mina gamla fotoalbum har jag hittat några bilder från Bohusläns museum, tagna någon gång under 1986. Det var alltså bara två år efter att museet öppnade i de nuvarande lokalerna intill Bäveån.


Jag har inga anteckningar om vad det var för utställning, men av den här bilden framgår i alla fall att det handlar om Bohusläns historia.


Där fanns tydligen en hel del intressant att studera i de olika montrarna.


Här verkar vi vara långt tillbaka i tiden, när folk bodde lite mindre bekvämt än vad vi är vana vid i dag.


Och här har vi kommit fram till bondesamhällets och det tidiga jordbrukets utveckling.


Den här fiskebåten och träekan med sjöbodarna i bakgrunden tror jag däremot hörde till den fasta utställning som kunde beskådas året runt under en längre tid. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat något.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar